Du som funderar på att starta företag har säkert genomtänkta idéer kring vad det är för sorts verksamhet du vill ägna dig åt. Du vet precis vad du vill arbeta med och hur du ska göra rent praktiskt med sådana där saker som bokföring, reklam och verksamhetslokaler. Kanske har du också gjort en marknadsplan med beräkningar på hur verksamheten ska finansieras i uppstarten och hur den framtida lönsamheten prognosticeras. Allt det här är viktigt, men något som ofta är ännu viktigare är ditt varumärke. Har du funderat igenom det lika noga?
Varumärkesbyggande
Om du inte själv har alla de kunskaper som krävs, och det har de flesta dessvärre inte, är det alltid bättre att vända sig till proffs som Klingit. De kan hjälpa till att bygga ditt varumärke så du får en tydlig profil mot kunder och partners. Ett varumärke kan vara en symbol, ett namn eller en färgskala. Ofta ingår alla dessa bitar och det kan även finnas detaljer som vilket typsnitt som bäst speglar dig och din verksamhet. Det kanske låter konstigt men valet av just typsnitt kan vara mycket viktigt för hur ditt budskap ska nå fram till den målgrupp du arbetar med. De som jobbar på Klingit kan allt det här och hjälper dig gärna att ta fram förslag som kommer att stärka ditt varumärke så att du på ett tydligare och proffsigare sätt kan hitta kunder och naturligtvis också hur kunderna kan hitta dig. Ett varumärke fungerar ju åt båda håll. Kunderna känner igen det och associerar det till dig och din fina verksamhet. De blir påminda och glömmer inte bort dig nästa gång dina tjänster behövs. Det här med varumärke, eller så kallad branding kan vara svårt att förstå, det är ett stort område och det kan behövas anpassning för olika media.
Det är viktigt att komma ihåg att det här med varumärke faktiskt inte bara handlar om dagens företag, webbsidor, mässor och trycksaker. Varumärke är något som funnits mycket länge och det finns gott om symboler och hantverk runt om i världen som har något eget tydligt kännetecken som skottarnas kilt, de norska lusekoftorna och mycket annat.
Allt från webb till visitkort
Ett varumärke ska alltså spegla din verksamhet och det ska därför vara synligt i allt ditt material och överhuvudtaget det du gör. Montern på en mässa eller din webbsida ska självklart ha ett utseende som bygger på ditt varumärkes kännetecken. Färgvalet kan vara mycket viktigt. Har du personal kanske alla ska ha samma färg på skjortan eller tröjan och då är det naturligtvis den färg som tagits fram för ditt varumärke. Det räcker inte med ”rött” eller ”blått” utan det är mycket mer detaljerat med färgkoder för att få exakt rätt nyans av det röda eller blå. Låt Klingit hjälpa till med det här från början till slut så får ditt företag en tydlig profil utåt och du själv behöver aldrig fundera på hur nästa trycksak ska utformas. Det finns en mall att hålla sig till. Du kan helt och hållet fokusera på innehållet, det du vill presentera eller erbjuda. Dina kunder kommer omedelbart känna igen stilen och förstå att det är något som kommer från ditt företag om du har låtit Klingit utforma ett riktigt välanpassat varumärke.